Att förhandla med olika leverantörer kan vara en tidsödande process. Som tur är så finns det hjälp att få. Det finns idag ett företag, som heter Digital Procurement som ni kan vända er till. Hos dem finns det flera olika tjänster som underlättar det en hel del för er. Ni kan dels få hjälp med att förhandla med nya leverantörer, dels få hjälp med analyser, få rabatter, bra avtal samt att de ser till att era leverantörer uppfyller de krav ni har. Hos detta företag finns det en smart, digital plattform. Den kallas för DigiProc. Tack vare den plattformen är det enkelt att uppnå förhandlingar som är effektiva, skalbara och smarta. Det utan begränsningar för bransch eller geografiskt.
Med denna digitala plattform går det att förhandla digitalt med många leverantörer på en och samma gång. DigiProc är smart, då den har baserats på en AI-motor. Det gör att den i realtid och simultant kan förhandla med alla era leverantörer.
Gör en spend analys
Något som Digital Procurement kan hjälpa er med, det är en så kallad spend analys. Det som görs då är en analys av inköpen samt en analys av alla kostnader. Svensk benämning på spendanalys är inköpsanalys. Dock är uttrycket spend analys vedertagen inom inköpssammanhang. När denna typ av analys görs, så får man svar på en del frågor. Det handlar bland annat om att få svar på vad det är som köps, för hur mycket det köps, från vem man köper och vem det är som köper.
När Digital Procurement gör denna analys, så ser de till att analysera hela ert leverantörslandskap, vilket innebär alla era leverantörer. Först så görs en så kallad ABC-analys. Efter det kan leverantörerna delas in i olika kategorier. Man applicerar även olika filter, efter region, land, trender, med mera. Sedan kan det göras en prognos över vad för potential det finns för digital förhandling, vad ni kan förväntas få för besparing samt att ni får ett konkret projektförslag.
Varför bör man göra en spendanalys?
Det finns många bra anledningar till att göra denna typ av analys. En av fördelarna är just att ni då kan få ett bra underlag så att ni på ett proaktivt sätt kan göra olika förbättringar samt få en bättre styrning av de inköp ni ska göra i framtiden. Det bör göras en analys av tidigare inköp, för att på så vis få fram hur ni bäst ska gå tillväga. Det finns idag fem huvudsakliga syften till att använda en spendanalys. Det är ett bra verktyg för hur ni bör prioritera er inköpsarbete, samt ett verktyg för olika leverantörsmarknader. En analys av detta slag ger er även en bra data över hur inköpsfunktionen kan organiseras och hur resurser kan fördelas. Sedan kan de även ge er en bra grund för både mätning och uppföljning av alla inköp. Det ger er även en bra förståelse för vad ni har för samlat behov inom olika leverantörsmarknader. Det ger även en bra faktagrund för måluppfyllelse och kommunikation med övriga i organisationen.
Smarta tjänster hos Digital Procurement
Hos Digital Procurement kan ni få hjälp med att göra en bra spendanalys. Sedan har de även en tjänst som de kallar för DigiPrice. Det är nämligen som så att om ni inte aktivt förhandlar med dina leverantörer, så finns det risk att de över tid ökar sin egen marginal när de gör affärer med er. Genom att ni väljer att använda er av DigiPrice så får ni alltid alla leverantörers bästa möjliga pris vid en digital förhandling. Alla leverantörer kan på egen hand bedöma om det finns plats för extra marginaler eller rabatter de kan ge. För er innebär det att ni får bättre priser, så väl som det är bra för era leverantörer, då de får en bra marginal de är nöjda med samt att de kan fortsätta leverera med bra kvalitet och precision.
En annan bra tjänst som finns hos detta företag, är vad de kallar för DigiAgree. Denna tjänst hjälper er att säkerställa att alla leverantörer accepterar de standardavtal ni vill ha. Tyvärr är det så att om ni inte aktivt förhandlar med leverantörer, så kan de använda sina egna avtalsvillkor, som är mer förmånliga för dem än för er. Deras avtal ger oftast inte tillräckligt med skydd när det kommer till saker som garantier, sekretess, villkor vid betalning med mera.
Om det är så att ni vill förbättra era avtal, få bra rabatter, göra olika analyser samt få en bra digital tjänst, då ska ni med fördel vända er till Digital Procurement.