Vem bestämmer egentligen vad som är modernt? Vem styr vad du vill ha på dig?

I grund och botten är det kanske designerna bakom alla plagg som har bestämt vad som ska bli modernt, eftersom de skapat allt. Men alla plagg blir ju inte moderna?

För några år sedan skulle man nog säga att tidningarnas modereportage och kändisar guidade vägen i vad vi skulle ha på oss och hur vi skulle se ut. Idag är inte tidningsbranschen lika stor, och därmed inte heller deras inflytande.

Vilka är det då som styr dagens mode i Sverige? 

Dagens bloggare och Youtubers har en väldigt viktig roll inom detta. Många bloggar handlar om just mode, och flera bloggare har egna märken där de skapar kläder med mera, eller så har de fått vara gästdesigners åt något märke. För att nämna några av dessa med stort inflytande: 

  • Kenza 

Kenza har ett eget klädmärke som heter Ivyrevel. Hon designar själv många plagg, och bär ofta sina egna plagg på bilder i sin blogg och på instagram. Hon är duktig på att marknadsföra sina kläder för sina cirka 200.000 läsare per vecka. Hon har även agerat modell och varit med och tagit fram kollektioner inom sportmode och smycken. 

 

  • Isabella Löwengrip 

Även känd som Blondinbella. Hon har egna märken som säljer skor och skönhetsvård, som hon flitigt marknadsför i sina sociala medier. Hon har även mycket samarbeten med olika designers och visar upp deras kläder på många bilder. Isabella har cirka 1.5 miljon läsare per vecka enligt henne själv. 

 

  • Bianca Ingrosso 

Bianca har blivit ett stort namn inom sociala medier efter att Walgrens värld började sändas på tv. Bianca skriver om sitt liv, och allt där omkring. Hon är inte direkt en modebloggare, men då många följer henne och läser hennes blogg så påverkar hon ändå folks smak, intresse och skapar därmed ett mode. 

Bloggar har blivit stort de senaste åren, och de har läsare i alla möjliga åldrar. Då många läser och ser alla deras bilder, och ser när de direktlänkar till olika plagg, så är det många som köper dessa produkter. Företagen betalar stora pengar till dem för att de ska göra reklam för just deras produkter. Till exempel Bianca Ingrosso har tidigare nämnt att det kan kosta företagen cirka 200.000 kronor att få en produkt marknadsförd på hennes sociala medier. 

Självklart är det inte bara sociala medier profiler som påverkar dagens mode, det är fortfarande stora modehus som sitter och designar plagg som många vill ha. Vissa plagg kan bli moderna bara för att det är från en speciell designer. Men tittar man lokalt på bara Sverige så är det just dessa profiler som fått en ökad påverkan. De syns, hörs, är unga, vackra och framgångsrika – folk vill va och se ut som dem. 

Banner Content

0 Comments

Leave a Comment