Skolan debatteras konstant och på alla plan. Det finns så många olika mått att mäta framgång i skolorna att det är nästan omöjligt att hålla reda på dem och än mer omöjligt att veta vilken metod som är bättre och vilken metod som är sämre. Detta stora problem gör att det många gånger inte alls går att komma fram till vilken metod för att mäta resultat är den som fungerar bäst respektive sämst.
Denna problematik med att kunna enas om vad som fungerar bättre respektive sämre är ett mycket allvarligt problem som måste adresseras på ett mycket seriöst problem.
Varför är inlärningsproblem en tickande bomb?
Utmaningen med att avgöra vilken metod för inlärning som fungerar bättre eller sämre är förstås att det inte blir någon klarhet i vad som ger det bästa resultatet för eleverna i skolan. Dessa elever går bara i skolan under lite mer än ett årtionde och det är en ganska kort period sett till livet som helhet. Hur ska man kunna lära sig det man behöver om metoderna hela tiden förändras? Detta skapar väldigt stora problem, särskilt för elever som kommer från familjer som inte har en studietradition och som därmed behöver skolan extra mycket. Om man inte tar hand om dessa elever så riskerar de att hamna på efterkälken under hela livet och det kan i sin tur göra att de hamnar i sociala svårigheter eller till och med kriminalitet.
Vad kan göras för att undvika inlärningsproblem?
Det finns dock hopp när det gäller undervisningen i skolorna. Företag som MV-Nordic har tagit fram en metod som de kallar för Lego mindstorms. Denna metod är speciellt utvecklad för att hjälpa elever ta sig framåt med sin inlärning och metoden har visat sig fungera väldigt bra. Det går att bryta negativa mönster men det krävs en viss målmedvetenhet.