LEI är numera ett krav för samtliga aktiebolag och juridiska personer som gör affärer i värdepapper. Kraven har medfört att det nu är mycket enklare att identifiera alla olika aktörer som till exempel handlar på börsen.
I denna text förklarar vi begreppet LEI-kod och varför det är viktigt att ha koll på.
LEI – vad är det?
Men vi börjar från början, vad är LEI egentligen? LEI används globalt och motsvarar på ett ungefär personnummer för privatpersoner. Det står för Legal Entity Identifier och är en identifieringskod som företag och juridiska personer måste ha då de handlar med finansiella instrument och värdepapper.
Ett ID nummer för global handel
Eftersom tekniken har gått framåt med stormsteg behövs det nya medel för att kontrollera att allt går rätt till. Därmed skapades LEI-koder. Innan skapandet av LEI koder fanns det inte något sätt att identifiera företag och juridiska personer som gjorde gränsöverskridande affärer.
Vilket självklart ledde till stora problem under den senaste finanskrisen. När stora företag med flera olika dotterbolag gick omkull var det i princip omöjligt att identifiera alla motparter och lösa alla problem som uppstod i och med krisen.
Hur påverkas företaget av LEI?
Som med allt annat innebär det självklart ökade kostnader. För det första behöver du anlita hjälp med att få företagets LEI-kod. Och för det andra måste koden förnyas årligen, även om företaget inte bedriver aktiv handel men ändå har det som mål.
De allra flesta svenska företag hängde med från början och införskaffade LEI så snart det var möjligt. Men det fanns så klart några eftersläntare som fick panik i slutändan. Eftersom det tillslut inte var möjligt att handla utan en LEI-kod.
Ska du starta eget?
Om du står i startgroparna och ska starta din egen firma för handel är det viktigt att du tar tag i LEI så snart som möjligt. Eftersom du inte kan börja arbeta förens du har koden är den verkligen viktig att ha redan från dag ett.
Hur ansöker du om en LEI-kod för ditt företag?
- Börja med att kontakta ett företag som utfärdar LEI-koder. Dessa företag kallas för registreringsagenter.
- Registreringsagenten kommer att behöva företagets uppgifter samt att du måste betala för att få tillgång till koden. En LEI-kod är giltig i ett år och det är smidigast om registreringsagenten tar hand om förnyelsen varje år utan att du behöver påminna om det.
- När du sedan levererat företagets alla uppgifter samt utfört betalningen får du företagets LEI-kod. Oftast tar hela processen endast 15 minuter. Men det kan självklart variera mellan olika agenter.